ارز دیجیتال اتریوم (ETH) چیست؟

ارز اتریوم یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین ارزهای دیجیتال در جهان است که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده است. این ارز با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین، قابلیت انجام معاملات سریع، امن و شفاف را برای کاربران خود فراهم می‌کند. در این مقاله، قصد داریم به شما توضیح دهیم که ارز دیجیتال اتریوم چیست و بیشتر درباره این ارز جذاب و پتانسیل‌های آن بگوییم و نکات مهمی را که باید در نظر داشته باشید، به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

اتریوم چیست؟

اتریوم (ETH) یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز و منبع باز است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده است. این ارز شبکه‌ای از رایانه‌ها در سراسر جهان است که از مجموعه قوانینی به نام پروتکل اتریوم پیروی می‌کنند. شبکه اتریوم به عنوان پایه‌ای برای جوامع، برنامه‌ها، سازمان‌ها و دارایی‌های دیجیتالی عمل می‌کند که هر کسی می‌تواند آن را بسازد و استفاده کند.

می‌توانید یک حساب اتریوم از هر کجا و در هر زمان ایجاد کنید و دنیایی از معاملات را کاوش کنید. نوآوری اصلی در اتریوم و ارز‌های دیجیتال به طور کلی، این است که شما می‌توانید همه این کارها را بدون اعتماد به یک مقام مرکزی که می‌تواند قوانین را تغییر دهد یا دسترسی شما را محدود کند، انجام دهید.

 ارز  دیجیتال اتریوم چیست؟

ارز دیجیتال سولانا در یک نگاه

در جدول زیر می‌توانید تمام مشخصات ارز دیجیتال سولانا را در یک نگاه ببینید:

نام ارز دیجیتالاتریوم (ethereum)
نماد ETH
نام سازندهویتالیک بوترین
تاریخ ساختاواسط سال ۲۰۱۳
هدف ساختارز دیجیتال برای داد و ستد و قراردادهای هوشمند
ویژگی خاصرعایت حریم خصوصی و امنیت بالاکارمزد متغیرسرعت بالا در اتریوم ۲حداکثر عرضه سکه بدون محدودیت
قابلیت استیکدارد
قابلیت استخراجتا قبل از آگوست ۲۰۲۲ داشت؛ اما پس از ارتقاء به اتریوم ۲ ندارد.

برای بررسی بیشتر اینکه ارز دیجیتال سولانا چیست و چگونه کار می‌کند، همراه ما باشید.

تاریخچه ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

ارز اتریوم توسط برنامه‌نویس روسی – کانادایی ویتالیک بوترین در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد و در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد. بوترین، همراه با توسعه دهندگانش گاوین وود و جفری ویلک، به طور رسمی شروع پروژه اتریوم را در اوایل سال ۲۰۱۴ اعلام کردند.  اتریوم با ارز دیجیتال بومی خود یعنی اتر که دومین ارز دیجیتال بزرگ پس از بیت‌کوین است، به یک بازیگر اصلی در دنیای فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک چین تبدیل شده است.

اولین انتشار عمومی اتریوم، معروف به Frontier، در جولای ۲۰۱۵، نزدیک به دو سال پس از انتشار وایت پیپر آن رخ داد. این اتفاق تولد رسمی اتریوم و اکوسیستم بلاک چین آن بود که برای میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز از همه نوع طراحی شده است. توسعه این پروژه با ارائه موفق اولیه سکه (ICO) در سال ۲۰۱۴، افزایش بیش از ۱۸ میلیون دلار و ایجاد اتریوم به عنوان یک رقیب جدی در فضای کریپتو، تقویت شد. 

در ادامه به برخی از مهم‌ترین وقایع در تاریخچه اتریوم می‌پردازیم.

تاریخچه ارز دیجیتال اتریوم چیست

هک DAO در اتریوم

تنها یک سال پس از راه اندازی، جامعه اتریوم با یک بحث بزرگ به نام «هک DAO» روبه‌رو شد. در جریان این هک، هکرها متوجه چند باگ در کد DAO شدند و تقریباً ۵۰ میلیون دلار اتریوم را سرقت کردند.

پس از انتشار خبر هک DAO، جامعه اتریوم به دو بخش تقسیم شد. اولین گروه از توسعه دهندگان می‌خواستند یک زنجیره اتریوم جدید برای بازپرداخت سرمایه گذاران DAO ایجاد کنند. گروه دوم استدلال کردند که هرگونه تأثیر خارجی بر بلاک چین اتریوم بر خلاف ماهیت غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. کسانی که از این رویکرد دوم «کد قانون است» حمایت کردند، گفتند که بهترین کار این است که زنجیره اتریوم را همان‌طور که هست رها کنیم.

در نهایت، اکثر توسعه دهندگان اتریوم یک زنجیره فرعی (معروف به فورک) برای پاک کردن هک DAO ایجاد کردند. این پروژه جدید به زنجیره اصلی اتریوم امروزی تبدیل شد. با این حال، زنجیره اصلی “هک شده”  اتریوم هنوز کار می‌کند.

ارتقاهای عمده قبل از ادغام اتریوم

اما مهم‌ترین ارتقای ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ پس از هک DAO، اتریوم پیشنهادهای جدید حاکمیتی و ارتقای بلاک چین خود را ارائه کرد. 

به طور مثال NFT های اتریوم (توکن‌های غیر قابل تعویض) نیز در سال ۲۰۱۷ خبرساز شدند. به لطف بازی NFT CryptoKitties، فعالیت در بلاک چین اتریوم به رکورد بالایی رسید. حجم معاملات برای CryptoKitties به قدری بالا بود که توسعه دهندگان بازی تصمیم گرفتند بلاک چین “Flow” خود را ایجاد کنند. 

همچنین در پایان سال ۲۰۲۰، اتریوم یک بلاک چین PoS به نام “زنجیره Beacon” معرفی کرد. در نهایت، Beacon Chain در رویدادی به نام Merge جایگزین بلاک چین PoW اتریوم شد. 

 معرفی اتریوم ۲.۰

شاید برایتان سؤال باشد که بلاک چین اتریوم چیست؟ نحوه ایجاد بلاک چین PoS از این قرار بود: پس از آزمایش‌های بی‌شماری و سال‌ها پیش‌بینی، تیم اتریوم اعلام کرد که بلاک چین PoW را در سال ۲۰۲۲ در زنجیره Beacon «ادغام» خواهد کرد. در ۱۵ سپتامبر، ساعت ۶:۴۳ صبح UTC، اتریوم با موفقیت به یک بلاک چین PoS تبدیل شد.

 سرمایه گذاری با ارز اتریوم

اتریوم چه کاری می‌تواند انجام دهد و چه مزایایی دارد؟

مزایای ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ در ادامه این موارد را ببینید:

  • سهولت استفاده: تنها چیزی که برای دسترسی به ارز اتریوم و محصولات وام، استقراض و پس‌انداز ساخته شده بر روی آن نیاز دارید، اتصال به اینترنت است.
  • ارائه همگانی: هر کسی می‌تواند با شبکه اتریوم تعامل داشته باشد یا بر روی آن برنامه بسازد. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا دارایی‌ها و هویت خود را کنترل کنید، به جای اینکه آنها توسط چند شرکت بزرگ کنترل شوند.
  • ایجاد شبکه همتا به همتا: اتریوم به شما این امکان را می‌دهد که با افراد دیگر هماهنگ شوید، توافق کنید و دارایی‌های دیجیتال را انتقال دهید. نیازی نیست به واسطه‌ها تکیه کنید.
  • مقاوم در برابر سانسور: هیچ دولت یا شرکتی کنترلی بر ارز اتریوم ندارد. تقریباً غیرممکن است که کسی مانع از دریافت، پرداخت یا استفاده از خدمات در اتریوم شود.
  • ضمانت‌های بازرگانی: مشتریان تضمینی امن و داخلی دارند که وجوه تنها در صورتی تغییر می‌کند که آنچه توافق شده را ارائه دهید. به همین ترتیب، توسعه دهندگان می‌توانند مطمئن باشند که قوانین در مورد آنها تغییر نمی‌کند.
  • محصولات قابل ترکیب: همه برنامه‌ها بر روی یک بلاک چین با یک وضعیت جهانی مشترک ساخته شده‌اند، به این معنی که می‌توانند از یکدیگر (مانند آجرهای لگو) ساخته شوند. این ویژگی امکان را برای محصولات و تجربیات بهتر فراهم می‌کند و تضمین می‌کند که هیچ‌کس نمی‌تواند ابزارهایی را که برنامه‌ها به آن متکی هستند حذف کند.

با وجود این مزایا، به نظر شما سرمایه‌گذاری روی اتریوم چه‌قدر امنیت دارد؟

مزایای اتریوم چیست

کسب درآمد از ارز اتریوم

شاید از خود بپرسید روش کسب درآمد از ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ برای درآمدزایی از اتریوم، شما می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

استخراج اتریوم:

 این روش به عنوان «ماینینگ» شناخته می‌شود و به طور خلاصه به معنای حل معمایی است که توسط شبکه اتریوم برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌شود. برای استخراج ارز اتریوم، شما نیاز به سخت افزار و نرم افزار ماینینگ دارید. در صورتی که شما بتوانید به طور مداوم به شبکه اتریوم بپیوندید و تعداد زیادی تراکنش را تایید کنید، به عنوان پاداش، اتریوم دریافت خواهید کرد.

خرید و فروش اتریوم: 

شما می‌توانید به عنوان یک تاجر اتریوم عمل کنید و با خرید و فروش اتریوم سود کسب کنید. برای این کار، شما باید در یکی از صرافی‌های اتریوم یک حساب باز کنید و سپس اتریوم را با پول واقعی خریداری کنید. سپس، شما می‌توانید اتریوم را با قیمت بالاتر به فروش برسانید و سود کسب کنید.

شرکت در ICO ها:

 ICOها یا Initial Coin Offerings، یک روش جدید برای جذب سرمایه است که بسیاری از شرکت‌های دیجیتال از آن استفاده می‌کنند. در این روش، شرکت‌ها به جای صدور سهام، ارز دیجیتال خود را به فروش می‌رسانند. شما می‌توانید با شرکت در ICOها و خریداری ارز دیجیتال، سود کسب کنید.

استفاده از DApps:

DApps یا Decentralized Applications، برنامه‌های کاربردی دیجیتال هستند که بر روی شبکه اتریوم اجرا می‌شوند. برای استفاده از DApps، شما نیاز به ارز اتریوم دارید. برخی از DApps به عنوان پاداش، اتریوم به کاربران خود اختصاص می‌دهند.

معاملات CFD:

CFD یا Contract for Difference، یک قرارداد بین دو طرف است که بر اساس تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال، سود یا زیان را تعیین می‌کند. شما می‌توانید با معاملات CFD، سود کسب کنید.

ارائه خدمات در حوزه اتریوم:

 شما می‌توانید به عنوان یک توسعه دهنده، کارشناس امنیتی یا مشاور در حوزه اتریوم فعالیت کنید و به عنوان پاداش، اتریوم دریافت کنید.

به طور کلی، درآمدزایی از اتریوم نیاز به دانش و تجربه دارد و همچنین باید به دقت در مورد ریسک‌های مربوط به بازار ارزهای دیجیتال فکر کرد.

در دنیای واقعی کاربردهای اتریوم چیست؟

از اتریوم در چه بخش‌هایی از دنیای واقعی می‌توان استفاده کرد؟ در ادامه این موارد را بخوانید.

سیستم‌های رای گیری

امروزه بعضی از سیستم‌های رأی گیری در حال استفاده از اتریوم هستند. نتایج نظرسنجی‌ها برای عموم در دسترس است و با از بین بردن تخلفات رای دادن، روند دموکراتیک شفاف و منصفانه را تضمین می‌کند.

سیستم‌های بانکی

اتریوم به طور گسترده در سیستم‌های بانکی پذیرفته شده است؛ زیرا با سیستم غیرمتمرکز ارز اتریوم، دسترسی غیرمجاز برای هکرها چالش برانگیز است. همچنین امکان پرداخت در یک شبکه مبتنی بر اتریوم را فراهم می‌کند، بنابراین بانک‌ها نیز از اتریوم به عنوان کانالی برای انجام حواله و پرداخت استفاده می‌کنند.

حمل دریایی

استقرار اتریوم در حمل و نقل به ردیابی محموله کمک می‌کند و از جابه‌جایی یا تقلبی شدن کالاها جلوگیری می‌کند. اتریوم امکان ردیابی هر دارایی مورد نیاز در یک زنجیره تامین معمولی را فراهم می‌کند.

توافق‌نامه‌ها

با قراردادهای هوشمند اتریوم، قراردادها را می‌توان بدون هیچ تغییری حفظ و اجرا کرد؛ بنابراین در صنعتی که دارای مشارکت‌کنندگان پراکنده است، در معرض اختلاف است و نیاز به قراردادهای دیجیتالی دارد، اتریوم می‌تواند به عنوان فناوری توسعه قراردادهای هوشمند و ثبت دیجیتالی توافق‌نامه‌ها و تراکنش‌های مبتنی بر آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

آینده اتریوم چیست؟

به عنوان یک ابزار هوشمند سازی پلتفرم، ارز اتریوم به طور مداوم در حال توسعه و پیشرفت است. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ از جمله IBM، Microsoft و JPMorgan Chase در حال استفاده از اتریوم برای توسعه برنامه‌های هوشمند هستند، احتمالاً قیمت اتریوم در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت. همچنین، با ورود به بازار جدید و بسیاری از کاربران جدید، می‌توان انتظار داشت که قیمت اتریوم در آینده به صورت مستمر رشد کند.

 با این حال، مانند هر بازار دیگر، قیمت ارز اتریوم تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند تغییرات بازار، رقابت با سایر رمز ارزها و فناوری‌های جدید، وضعیت جهانی و سیاست‌های دولتی است؛ بنابراین، پیش بینی دقیق قیمت اتریوم در آینده نزدیک ممکن است با مشکلات و عدم قطعیت روبرو شود.

پیش بینی آینده اتریوم چیست؟

جمع بندی

با خواندن این متن، شما با آخرین تحولات و روند ارز اتریوم آشنا شدید. همچنین دریافتید ارز دیجیتال اتریوم چیست و چگونه می‌توان از طریق آن درآمد کسب کرد. اتریوم یکی از پرطرف‌دارترین و پربازده‌ترین ارزهای دیجیتال است که در بازار رقابتی خود بسیار موفق عمل کرده است. اگر شما هم علاقه‌مند به سرمایه گذاری در این ارز هستید، می‌توانید با مطالعه بیشتر و دنبال کردن نکات مهم، به راحتی وارد این بازار شوید. ما در سایت برای سرمایه، همواره سعی داریم تا به شما بهترین و جامع‌ترین اطلاعات را درباره اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال ارائه دهیم. پس حتماً با ما همراه باشید و از مقالات مفید و کاربردی سایت برای سرمایه استفاده کنید. 

سؤالات متداول

بیت کوین و اتریوم چه تفاوتی دارند؟

حین مقایسه اتریوم و بیت کوین درک این نکته مهم است که این دو ارز دیجیتال پیشرو با دیدگاه‌ها و اهداف متفاوتی توسعه یافته‌اند؛ اما به طور کلی می‌توان گفت در حالی که بیت کوین تنها یک شبکه پرداخت است، اتریوم بیشتر شبیه بازار خدمات مالی، بازی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایر اپلیکیشن‌ها است.

چه کسی اتریوم را مدیریت می‌کند؟

اتریوم توسط هیچ نهاد خاصی کنترل نمی‌شود. هر زمان که رایانه‌های متصلی وجود داشته باشد که نرم‌افزاری را به دنبال پروتکل اتریوم اجرا می‌کنند و به بلاک چین اتریوم اضافه می‌کنند، این ارز وجود دارد و می‌توانند توسط هر کسی اداره شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا