ارز دیجیتال سولانا (SOL) چیست؟

ارز دیجیتال سولانا یکی از ارزهای دیجیتال پرطرف‌دار در دنیاست که به تازگی به عنوان یک شبکه بلاک‌چین پرطرف‌دار در دنیای ارز دیجیتال با الگوریتم Proof of History رونمایی شده است. اگر قصد سرمایه گذاری در سولانا را دارید و می‌خواهید بدانید سولانا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

ارز سولانا (SOL) یک پلتفرم بلاک چین است که برای میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز و مقیاس پذیر طراحی شده است. سولانا از نظر تعداد تراکنش‌هایی که می‌تواند پردازش کند بسیار سریع‌تر است و کارمزد تراکنش‌های بسیار پایین‌تری نسبت به بلاک‌چین‌های رقیب مانند اتریوم دارد. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۱۲۰۰۰ درصد افزایش یافت و در یک نقطه ارزش بازاری بیش از ۶۶ میلیارد دلار داشت که آن را به پنجمین ارز دیجیتال بزرگ تبدیل کرد. 

ارز دیجیتال سولانا در یک نگاه

در جدول زیر می‌توانید تمام مشخصات ارز دیجیتال سولانا را در یک نگاه ببینید:

نام ارز دیجیتالسولانا (Solana)
نماد sol
نام سازندهآناتولی یاکوونو
تاریخ ساختنوامبر ۲۰۱۷
دلایل محبوبیتبالا بودن سرعت تراکنش‌ها (قابلیت اجرای ۶۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه)
ویژگی خاصمقیاس پذیری بالاامنیت بالابدون تمرکز بودنکارمزد کم
قابلیت استیکدارد
قابلیت استخراجندارد

برای بررسی بیشتر اینکه ارز دیجیتال سولانا چیست و چگونه کار می‌کند، همراه ما باشید.

تاریخچه ارز دیجیتال سولانا چیست؟

اجرای اولیه سولانا در یک پایگاه کد خصوصی و در زبان برنامه نویسی C آغاز شد. در فوریه ۲۰۱۸، اولین انتشار پروژه را انجام داد و نشان داد که ۱۰۰۰۰ تراکنش امضا شده در ارز سولانا را می‌توان در کمتر از نیم ثانیه تأیید و پردازش کرد. اندکی پس از آن، استفان آکریج نشان داد که با بارگذاری تأیید امضا در پردازنده‌های گرافیکی، توان عملیاتی می‌تواند به شدت بهبود یابد.

سولانا چیست؟

گسترش ارز دیجیتال سولانا

با توجه به این نقاط عطف پروژه، یاکوونکو فیتزجرالد، آکریج و سه نفر دیگر را برای تأسیس شرکتی به نام Loom استخدام کرد. با این حال، به دلیل احتمال اشتباه گرفتن با یک پروژه مبتنی بر اتریوم با نام مشابه، این شرکت/پروژه پس از شهر ساحلی کوچک در نزدیکی سن دیگو که در آن بنیان‌گذاران زمانی که برای کوالکام کار می‌کردند، به Solana تغییر نام داد.

در ژوئن ۲۰۱۸، این پروژه برای اجرا بزرگ‌تر شد و یک ماه بعد، شرکت یک شبکه آزمایشی عمومی ۵۰ گره‌ای، مجاز و دارای مجوز را منتشر کرد که به طور مداوم از انفجارهای ۲۵۰۰۰۰ TPS پشتیبانی می‌کرد.

به جای گره‌های اعتبار سنجی، ارز سولانا از خوشه‌های اعتبار سنجی استفاده می‌کند، جایی که گروه‌های اعتبار سنجی با هم کار می‌کنند تا بلاک چین را ایمن کنند و تراکنش‌ها را جابه‌جا کنند.

از سپتامبر ۲۰۲۲، سولانا بیش از ۱۰۰ میلیارد تراکنش را با هزینه متوسط ۰.۰۰۰۲۵ دلار برای هر تراکنش پردازش کرده است.

بالاترین رکورد سولانا در نوامبر ۲۰۲۱ بود، زمانی که در اوج رشد ارزهای دیجیتال به ۲۶۰ دلار رسید؛ اما این ارز دیجیتال هم از حمام خون ارز دیجیتال سال ۲۰۲۲ در امان نماند. در ۳ اکتبر ۲۰۲۲، ارزش بازار SOL به حدود ۱۱.۷۱ میلیارد دلار کاهش یافته بود. همچنین در ارزش بازار به رتبه نهم سقوط کرد. 

مقایسه ارز دیجیتال سولانا با دیگر ارز‌ها

با استفاده از ترکیب منحصربه‌فردی از روش‌های اثبات تاریخ و اثبات سهام، سرعت تراکنش‌های سولانا بسیار سریع‌تر از نزدیک‌ترین رقبای خود، اتریوم و کاردانو (ADA) ادارد.

سیستم سولانا به سرمایه گذاران در بلاک چین اجازه می‌دهد تا به مهرهای زمانی بلوک‌های مختلف در زنجیره رای دهند. این امر زنجیره را نسبتاً غیرمتمرکز نگه می‌دارد و در عین حال امکان محاسبات سریع‌تر و ایمن‌تر را فراهم می‌کند.

ارز سولانا چگونه کار می‌کند؟

ارز سولانا روی ترکیبی از پروتکل‌های اثبات تاریخ و اثبات سهام کار می‌کند. برایان راتلج، دانشیار دانشکده تجارت تپر در دانشگاه کارنگی ملون، می‌گوید که سولانا تلاش می‌کند «تعداد زیادی از تراکنش‌ها را به سرعت پردازش کند».

روتلج اشاره می‌کند که تلاش برای پردازش سریع تراکنش‌ها معمولاً مستلزم تمرکز است برای مثال یت‌کوین، معاملات را بسیار کند پردازش می‌کند تا غیرمتمرکز بماند.

از آنجایی که تمام هدف فناوری بلاک چین ارائه سیستم‌های غیرمتمرکز است، ارز سولانا تلاش می‌کند تا تراکنش‌ها را با سرعتی شبیه به یک شرکت بزرگ و متمرکز مانند ویزا پردازش کند و در عین حال تمرکززدایی بیت کوین را حفظ کند. این سرعت امکان افزایش مقیاس پذیری را فراهم می‌کند؛ زیرا هزینه‌های زیست محیطی و پولی سیستم‌های Solana کمتر است.

سرعت اضافه شدن بلاک‌ها به بلاک چین سولانا به سطوح امنیتی بیشتری برای بلاک چین نیاز دارد. اینجاست که الگوریتم اثبات تاریخ سولانا به کار می‌رود. این الگوریتم هر بلوک را به گونه‌ای علامت گذاری می‌کند که امنیت سیستم را حفظ کند.

سپس توکن‌های سولانا (SOL) به عنوان وثیقه برای پردازش تراکنش‌ها در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تراکنش‌ها شامل همه چیز از اعتبار قراردادهای هوشمند گرفته تا استفاده از سولانا به عنوان بازار توکن غیرقابل تعویض (NFT) است.

سرمایه گذاری ارز دیجیتال سولانا چیست؟

سرمایه گذاری در ارز سولانا چگونه است؟

مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال بزرگ جهان، توکن‌های SOL را می‌توان در هر تعداد پلتفرم معامله کرد. این پلتفرم‌ها شامل صرافی‌های متمرکز مانند Binance.US، Coinbase و Kraken می‌شود. در برخی از شهرهای سراسر جهان، توکن‌های SOL حتی در دستگاه‌های خودپرداز رمزنگاری و NFT در دسترس هستند.

پس از خرید توکن‌های SOL، سرمایه‌گذاران می‌خواهند توکن‌های SOL را پس از خرید در یک کیف پول رمزنگاری ذخیره کنند. برخلاف نامش، کیف پول‌های کریپتو جایی نیستند که خود ارزهای دیجیتال ذخیره شوند. در عوض، آنها جایی هستند که مالکان کلیدهای ارزهای دیجیتال خود را ذخیره می‌کنند. این کیف پول‌ها را می‌توان به صورت آنلاین یا آفلاین ذخیره کرد. ایمن‌ترین گزینه برای ذخیره سازی آفلاین با کیف پول سرد است.

توکن‌های SOL نیز موارد استفاده زیادی دارند. از جمله، می‌توان از آنها برای پرداخت‌های همتا به همتا، تجارت و به عنوان انگیزه‌ای برای ایمن سازی شبکه سولانا به عنوان اعتبار سنجی استفاده کرد. اما مانند همه ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران باید قبل از سرمایه گذاری در این ارز با یک مشاور مالی برای تحلیل ارز سولانا صحبت کنند.

ارزهای دیجیتال ابزارهای سرمایه گذاری بسیار پرنوسان و بسیار پرخطر هستند. سرمایه گذاران باید مطمئن باشند که می‌توانند پولی را که در SOL سرمایه گذاری می‌کنند از دست بدهند، حتی اگر به پتانسیل سولانا اعتقاد داشته باشند.

آینده ارز دیجیتال سولانا چیست؟

 به نظر می‌رسد آینده ارز دیجیتال سولانا بسیار روشن است. با توجه به سرعت بالای پردازش تراکنش‌ها و قابلیت‌های امنیتی بالای آن، احتمالاً در آینده نزدیک بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ از آن استفاده خواهند کرد. همچنین، با توجه به رشد روزافزون بازار ارزهای دیجیتال، احتمالاً قیمت ارز سولانا نیز در آینده افزایش خواهد یافت.

تحلیل ارز سولانا

جمع بندی

ارز سولانا به‌عنوان یک شبکه بلاک‌چین جدید و پرطرف‌دار در دنیای ارز دیجیتال شناخته شده است؛ بنابراین، اگر به دنبال یک ارز دیجیتال با قابلیت پردازش بالای تعداد زیادی تراکنش در ثانیه و استفاده از تکنولوژی امن هستید، سولانا یک گزینه خوب برای شما خواهد بود. ما در این مقاله از سایت برای سرمایه سعی کردیم به طور کامل توضیح دهیم ارز دیجیتال سولانا چیست و چگونه کار می‌کند؛ اما گر قصد سرمایه گذاری در این زمینه را دارید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارزهای دیجیتال، به قسمت‌های دیگر سایت ما مراجعه کنید.

سؤالات متداول

آیا رمز SOL سولانا در مقادیر کسری موجود است؟

ارز‌های سولانا در مقادیر جزئی به نام لامپورت در دسترس هستند. یک لامپورت دارای ارزش ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱ SOL است. لامپورت‌ها از بزرگ‌ترین تأثیر فنی سولانا، لزلی لامپورت، دانشمند کامپیوتر که بیشتر به خاطر کارش در سیستم‌های توزیع شده شهرت دارد، نام‌گذاری شده است.

سولانا در بین شرکت‌های ارزهای دیجیتال چه رتبه‌ای دارد؟

اگر با سرمایه بازار در نظر گرفته شود، سولانا نهمین شرکت بزرگ ارزهای دیجیتال است. رقبای بزرگ‌تر شامل بیت کوین، اتریوم، تتر، کوین USD، BNB، XRP، Binance USD و Cardano هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا