بهترین سکه برای سرمایه گذاری چیست؟

با وجود انواع مختلف سکه در بازار، حتماً شما هم با این سؤال مواجه شده‌اید که بهترین سکه برای سرمایه ‌گذاری چیست؟ بیشتر بودن رشد قیمت سکه نسبت به تورم، خرید سکه را به یک راه محبوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. در واقع خرید سکه برای سرمایه گذاری یک روش پربازده محسوب می‌شود؛ ولی چه سکه‌ای برای این کار مناسب‌تر است؟ کدام نوع از سکه، شکل مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؟ در این مقاله، درباره بهترین سکه برای سرمایه گذاری صحبت می‌کنیم.

انواع سکه برای سرمایه گذاری در ایران

شناخت انواع سکه، قدم اول در تشخیص بهترین نوع برای سرمایه‌گذاری است. سکه به شکل‌، وزن و عیارهای مختلفی ضرب می‌شود. در ادامه ضمن معرفی انواع سکه، به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم تا بهترین سکه برای سرمایه گذاری را بشناسیم.

سکه بهار آزادی یا سکه امامی برای سرمایه گذاری

دو نوع عمده و اصلی سکه، سکه بهار آزادی و امامی هستند. سکه‌های بهار آزادی یا سکه طرح قدیم، بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند. سکه‌های امامی یا طرح جدید، مربوط به سال‌های بعد از ۱۳۷۰ هستند. سکه بهار آزادی به صورت تمام، نیم و ربع وجود دارد در حالی که سکه امامی فقط به یک شکل ضرب می‌شود.

این دو نوع سکه از نظر عیار و وزن، کاملاً یکسان هستند ولی تفاوت مشخصی بین قیمتشان وجود دارد. از آنجا که تقاضای خرید سکه‌ امامی بسیار بیشتر از سکه بهار آزادی است، این نوع از سکه قیمت بالاتری دارد. در مورد رشد قیمت این دو نوع سکه، باید بگوییم همواره سکه امامی رشد بیشتری نسبت به سکه بهار آزادی دارد‌.

سکه بانکی یا سکه غیر بانکی برای سرمایه گذاری؟

سکه‌های غیربانکی، وزن دقیقی ندارند و دارای عیار پایینی هستند. از طرف دیگر، سکه‌های بانکی در وزن‌های مشخص و با عیار بالاتر (۲۲ عیار) ضرب می‌شوند. سکه‌های بانکی دارای حباب قیمتی هستند و از طریق همین حباب است که گاهی سودهای کلانی نصیب خریداران می‌شود. هرچند سکه‌های بانکی معتبرتر هستند؛ ولی در مورد سکه‌های غیربانکی، احتمال تقلبی بودن مطرح است.

سکه گرمی یا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری؟

سکه پارسیان بیشتر از اینکه نوعی سکه باشد، طلا محسوب می‌شود پس عیار کمتری (۱۸ عیار) دارد. این نوع از سکه در وزن‌های بسیار متنوعی ضرب می‌شود و به همین علت برای خریدهای خردتر گزینه مناسبی به شمار می‌آید. سکه گرمی، عیار بالاتری دارد (۲۲ عیار) و قیمت مناسبی دارد. سکه‌های گرمی دارای تاریخ نیستند و قضیه طرح جدید و قدیم برای آن‌ها مطرح نیست.

معیارهای انتخاب بهترین سکه برای سرمایه گذاری

تا اینجا انواع سکه را شناختیم تا بر اساس هدف و مدت سرمایه‌گذاری، تشخیص دهیم که بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است. چند معیار مهم برای انتخاب سکه مناسب سرمایه‌گذاری وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم.

تقاضای بازار

یک نکته مهم در سرمایه گذاری سکه، توجه به تقاضای بازار برای انواع مختلف سکه است. پیش از این گفتیم که سکه طرح جدید یا امامی، با تقاضای بیشتری روبرو است. در رده دوم، ربع سکه بهار آزادی به دلیل قیمت پایین‌تر، همواره تقاضای خوبی دارد. سکه‌های پارسیان هم جزو سکه‌های پرفروش هستند؛ ولی به دلیل تنوع زیاد، آمار بالایی برای نوع خاصی از آن وجود ندارد.

به نظر می‌رسد سکه‌هایی که تقاضای بیشتری دارند، بهترین سکه برای سرمایه گذاری باشند. در کل، در زمان فروش سکه، برای سکه‌های مربوط به بعد از سال ۱۳۸۶، قیمت بالاتری به شما پیشنهاد خواهد شد. هرچند نمی‌توان صرفاً با تکیه بر همین معیار قضاوت کرد و بهتر است به میزان سرمایه و مدت‌زمان سرمایه‌گذاری خود توجه کنید.

حباب سکه

حباب سکه مسئله پیچیده‌ای است و تحت تأثیر اخبار یا تقاضای بالای ناگهانی ایجاد می‌شود. در واقع زمانی که در یک بازه زمانی کوتاه، قیمت سکه به طور غیرمعقول بالا برود، با حباب سکه مواجه هستیم. پس از حباب، احتمالاً در آینده کوتاه، شاهد افت قیمتی و معقول شدن قیمت‌ سکه خواهیم بود. 

حباب سکه می‌تواند اتفاق خوبی برای رشد سرمایه باشد؛ ولی به دلیل اینکه قیمتی غیرواقعی است و احتمال افت وجود دارد، مسئله بسیار حساسی محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، از سکه‌هایی که حباب زیاد دارند استفاده نکنید. اغلب اوقات سکه گرمی و سکه تمام، حباب بیشتری دارند. سکه‌های ارزان‌تر مثل ربع سکه به ندرت ممکن است با بالا رفتن تقاضا، دچار حباب شوند.

نوسان قیمت و سوددهی

بیشترین نوسان قیمت، برای سکه تمام بهار آزادی اتفاق می‌افتد. نوسان قیمت برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای، مشکل‌ساز است. همه انواع سکه از جمله تمام بهار آزادی، در درازمدت با سوددهی همراه هستند؛ ولی برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، بهتر است به سراغ سکه‌ها با نوسان کمتر بروید. ربع سکه و سکه گرمی در کوتاه‌مدت، سود بیشتری را نصیب شما خواهند کرد.

نقدشوندگی

یک مسئله مهم درباره خرید سکه برای سرمایه گذاری، توجه به نقدشوندگی سکه است. سکه‌های تمام، همیشه نقدشوندگی خوبی دارند و به سادگی می‌توانید آن‌ها را بفروشید. سکه‌ امامی به دلیل تقاضای بیشتر، در زمان فروش، نقدشوندگی بهتری دارد. سکه‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر به خصوص سکه پارسیان، نقدشوندگی پایین‌تری دارند.

کلام آخر

خرید سکه، به عنوان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. انواع بسیار مختلفی از سکه در بازار وجود دارد که با توجه به قصد شما، برخی از آن‌ها نسبت به سایرین برتری پیدا می‌کنند. بهترین سکه برای سرمایه گذاری، سکه‌ای است که تقاضای خوب، حباب کم و در نهایت سوددهی بیشتری داشته باشد. امیدواریم با نکات ذکر شده در این مقاله و در نظر گرفتن شرایط سرمایه‌گذاری خود، بهترین تصمیم را درمورد سکه مناسب سرمایه‌گذاری بگیرید.

سؤالات متداول

سکه گرمی برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا سکه پارسیان؟

در کل سکه‌های پارسیان، تفاوتی با طلا ندارند (جز اینکه شامل هزینه اجرت نمی‌شوند). سایر شکل‌های سکه از جمله سکه گرمی، گزینه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند.

بهترین سکه برای سرمایه‌ گذاری کوتاه‌مدت، سرمایه‌ گذاری بلندمدت و پس‌انداز پول‌های خرد، کدام سکه‌ها هستند؟

در مجموع به نظر می‌رسد بهترین سکه برای سرمایه گذاری بلندمدت، تمام سکه است. بهترین سکه برای سرمایه گذاری کوتاه‌مدت، ربع سکه است. بهترین سکه برای پس‌انداز پول‌های کم‌تر، سکه پارسیان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا